شنبه 15 آذر 1404

آرشیو یادداشت

آمار در فناوری اطلاعات

آمار در فناوری اطلاعات

(70)

در شكل كلاسيك آمار، فرآيندهايي به اختصار تحت عناويني مثل جمع آوري اطلاعات، داده آمايي، تجزيه و تحليل و استخراج نتايج تفضيلي و ... وجود دارد كه با برخورداري از اعجاز « فناوري اطلاعات » چنان متحول شده اند كه در مسيري بسيار كوتاه تر از قبل خروجي هاي نهايي را در دسترس كاربران قرار    مي دهند.

چهارشنبه 1 آذر 1396
جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری

(75)

رويكرد به بهره مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات، سواي ظواهر نرم افزاري و سخت افزاري آن، يكي از شكاف هاي عميق ميان جوامع شمال و جنوب را پوشش مي دهد و آن جنبه هاي سرمايه گذاري فرهنگي و تسريع فرآيند شهري شدن (شهرگرايي) از طريق اجبارهاي تكنولوژيكي استفاده از ابزارهاي جديد براي انجام امورات و برقراري ارتباطات است.

يکشنبه 7 آبان 1396
تحول سازمانی- لوکس یا ضرورت

تحول سازمانی- لوکس یا ضرورت

(62)

بالندگی جامعه در ابعاد متنوع زندگی از یک سو و بایدهای تکنولوژی و ابزارهای تسهیل کننده زندگی، سازمان های خدمت رسان ناگزیر از انطباق ساختارها و رویه های خود با نیازها و خواسته های مردم هستند. و اگرچه اجبار خدمات گیری، شهروندان را ملزم و مجبور به سر و کار داشتن با این سازمان ها می نمایاند و گرچه با تمام مشکلات و دشواری های رسوخ و رسوب کرده در فرآیند پاسخگویی این سازمان ها، شهروندان را تا حد غیر قابل وصفی آزرده خاطر می سازد

سه شنبه 18 مهر 1396
فقدان هوشمندی در طرح های توسعه شهری

شهر هوشمند

فقدان هوشمندی در طرح های توسعه شهری

(80)

"فقرشهری" به ظاهر یک پدیده اقتصادی است ولی به نظر می رسد حداقل از زاویه موضوع حاشیه نشینی، فقرشهری زاییده اقدامات بی برنامه عمران ملی و فقدان باور به اجرا و پایش طرح آمایش سرزمین در سنوات گذشته بوده است که منجر به پیدایش حاشیه نشینی های حاشیه شهر و حاشیه نشینی های وسط شهر شده است(!).

چهارشنبه 5 مهر 1396
درآمدی بر مفهوم بهره وری در مدیریت شهری

درآمدی بر مفهوم بهره وری در مدیریت شهری

(73)

در فقدان ساختار یکپارچه مدیریت شهری، تعدد مراکز تصمیم گیری و اجرا در حوزه مسائل اجتماعی، آموزش، بهداشت و تفریح به حدی زیاد می شود که عملاً بودجه های تخصیص یافته در برنامه های توسعه و سالانه به جای تمرکز به رفع نیازها، بیشتر در خدمت "عملکرد" سازی برای دستگاه های اجرایی در حوزه های یاد شده قرار می گیرد. وظایف دستگاه ها در این حوزه ها؛ غیرشفاف، متداخل و بی هدف و خروجی تعبیه شده اند و در یک کلام هیچ رابطه مشخص و سیستماتیکی بین برنامه ها و اقدامات حوزه مذکور از طرف دستگاه های مختلف مشاهده نمی شود.

جمعه 26 خرداد 1396
محورهای عمده شکوفایی شهری در شهرهای اسلامی

محورهای عمده شکوفایی شهری در شهرهای اسلامی

(63)

دستاورد 50 سال نگاه کلیشه ای به شهرها و استفاده از «شابلون» برای توسعه شهرها، گرفتن هویت های «معمارانه» شهرها و پیدایش بخش های تازه توسعه یافته شهرها فاقد هرگونه تعریف و احساس و نقش ویژه شده است. یکسان سازی قانونگذاری در توسعه شهرهای امروزی به صورت محله های بنام «شهرک»، «کوی»، «فاز» گردیده و وجهه مشخصه همگی آنها «خوابگاهی» بودن و تکراری بودن و بی روح بودن فضاهای شهری است.

سه شنبه 2 تير 1394
از...................تا............................!!!!

از...................تا............................!!!!

(61)

نگاهی تلگرافی به معضلات شهری تبریز

شنبه 21 ارديبهشت 1392
چالش هایی در نام گذاری اماکن و معابر شهری

چالش هایی در نام گذاری اماکن و معابر شهری

(9)

یک از اصلی ترین عناصر کیفی محیط شهری به تاکید متخصصان مسائل شهر، "خوانایی" می باشد. در تناسببا فرهنگ، عادات و هنجارهای شهری ایران و تبریز، مشکلات و ایرادات بسیاری در ارتباط با نام گذاری بر مکان های عمومی- و خصوصی- می توان بر شمرد که هرکدام به اندازه ای از خانایی و روایی شهر و سکونت و تردد در آن می کاهند...

جمعه 6 ارديبهشت 1392
آیا می دانید؟!

آیا می دانید؟!

(13)

دانستنی های شورا و شهرداری

جمعه 6 ارديبهشت 1392
گذری بر تبریز کهن

گذری بر تبریز کهن

(14)

جستجویی اولیه در گدشته تبریز

شنبه 17 فروردين 1392
و اما عمران!

و اما عمران!

(6)

روز پنجم شهريور، از سوي شهردار محترم تبريز به سمت معاون فني و عمراني منطقه دو منصوب شدم.

جمعه 7 مهر 1391
ملاحظاتی در باب شهرسازی و عمران

ملاحظاتی در باب شهرسازی و عمران

(6)

از آنجا كه با شناخت اجزا و قطعات يك واقعيت عيني همواره نمي توان درك صحيحي از كليت آن واقعيت بدست آورد، عمران گران نيز هيچگاه نتوانسته اند و نخواهند توانست درك عميقي از شهر و شهرسازي و برنامه ريزي شهري داشته باشند. از سوي ديگر غوطه ور شدن در كليات مسايل نيز با واقعيات عملكردي شهرداري سازگاري ندارد! و این گونه است که؛ شهرسازي مترادف با ساختمان سازي نيست؛ شهرسازي بدون برنامه ريزي قابل تصور نيست و ما هر مشكلي داريم از اين است كه شهرسازي ما بدون برنامه و برنامه هاي ما بدون برنامه ريزي هستند! شهرسازي قابل مقايسه با ديگر علوم به لحاظ روش شناختي نيست. و جدايي اندوخته هاي دانشگاهي از كار اداري شهرداري و مسكن و شهرسازي در ايران آفتی است که به جان شهرهایمان افتاده است!

سه شنبه 31 مرداد 1391
علی(ع) و زبان ناتوان بشر از وصف علی

علی(ع) و زبان ناتوان بشر از وصف علی

(4)

شعری در وصف علی(ع)

سه شنبه 17 مرداد 1391
کنده کاری یک معمای قدیمی

کنده کاری یک معمای قدیمی

(5)

يكي از اينها داستان رشته دانشگاهي"جغرافيا و برنامه ريزي شهري" دانشگاه تبريز است. من خودم دانشجوي مادام العمر همين رشته بسيار جذاب و شيرينم(بي تعارف و بي شوخي!) اما تاكنون حسرت به دل مانده ام جايي يا محفلي، اي كاش مي بود تا راجع به انبوهي از ابهامات و سوالات پيرامون اين رشته كاربردي بحث شود. مطمئن هستم اين پرسش ها دغدغه اكثريت دانشجويان نيز باشد. و چه بسا تا كنون و از اين به بعد هم نپرداختن به واشكافي و روشن سازي مفهوم سهل و ممتنع عنوان"جغرافيا و برنامه ريزي شهري" اثرات نامطلوبي در انگيزش دانشجويان و طراحي صحيح مسير آينده برجاي بگذارد.

يکشنبه 15 مرداد 1391
پایش سیستمی فعالیت های سازمان

پایش سیستمی فعالیت های سازمان

(3)

راه برون رفت از دور باطل بدعت هاي مديريتي و تغيير رويه هاي بي حاصل سازماني، علاوه بر تدوين برنامه هاي بلند مدت و ميان مدت كارآمد و اثربخش، توجه جدي به سيستمي نمودن ثبت و ضبط و ارزيابي عملكرد اجزا و كليت سازمان ها است.

چهارشنبه 10 خرداد 1391
الزامات و دورنمای GIS در شهرداری ها

الزامات و دورنمای GIS در شهرداری ها

(3)

يكي از اصلي ترين مؤلفه هاي سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS) كه عبارت باشد از نقشه بهنگام و واجد شرايط و مشخصات فني مورد نياز اين سيستم ها باید به عنوان اصلي ترين جايگاه توجه سازمان مطرح بوده و دستاورد آن تهيه نقشه هاي جديد بوده است . از سوي  ديگر جمع آوري اطلاعات توصيفي شهر در قالب طرح عظيم مميزي شهر بعنوان شق ديگر تحقيق (GIS) شهري تبريز از ديگر فعاليت هاي شهرداري ها و سازمان های فاوا در اين زمينه باید باشد.

دوشنبه 8 خرداد 1391
کوچ کیفیت از آموزش های علوم رایانه در دانشگاه ها

کوچ کیفیت از آموزش های علوم رایانه در دانشگاه ها

(4)

ساليان درازي است كه شكاف بين آموزه هاي دانشگاهي در حوزه كامپيوتر با زير مجموعه هاي نرم افزار، سخت افزار و شبكه (و امروزه با عنوان های جديد "ICT "يا "IT") با واقعيت هاي عيني و ملموس فعاليت ها و پروژه هاي جدي انفورماتيكي بر پيكره اين موضوع سنگيني مي­كند.

سه شنبه 26 ارديبهشت 1391
زنگ تفریح!!

زنگ تفریح!!

(4)

یک روز ی بود که فکر می کردیم همه چیز را می توان و باید الکترونیکی کرد....

شنبه 16 ارديبهشت 1391
پاسداشت نام آوران عمران شهری

پاسداشت نام آوران عمران شهری

(3)

پیشینه توجه به مقوله عمران و آبادی شهری در ایران ریشه در تفکرات و اندیشه های جغرافیدانان سترگ و نام آوری همچون پروفسور محمد حسن گنجی، زنده یاد پروفسور یداله فرید مر، زنده یاد پروفسور حسین سکویی، دکتر پرویز کردوانی و... دارد.

شنبه 10 دي 1390
آموزش یه قصد فرهنگ سازی

آموزش یه قصد فرهنگ سازی

(6)

در فناوری اطلاعات یک زیر ساخت است و یک رو ساخت استقرار سیستمهای سخت افزاری جزو همین زیر ساخت هاست یکی دیگر از زیر ساخت ها که ما انجام دادیم بحث آموزش به قصد فرهنگ سازی است؛ نه آموزش که صرفاً منتهی به اخذ گواهی شود. این آموزشها وسیع و به قصد فرهنگ سازی است.

جمعه 15 بهمن 1389
مراحل چهارگانه نیل به سوی شهر و شهروند الکترونیک

مراحل چهارگانه نیل به سوی شهر و شهروند الکترونیک

(5)

اگر چهار مرحله برای اجرایی کردن شهر و شهرداری الکترونیک وجود داشته باشد:
1. مرحله پیدایش : در این مرحله ،لازم است سندی راهبردی بر مبنای مطالعات میدانی از امکانات و پتانسیلهای موجود تهیه شود.در این زمینه استفاده از تجربیات جهانی نیز مؤثر است.توسعه زیر ساختها و آموزش کارکنان در این مرحله صورت می گیرد.
2.مرحله ارتقا : شهرداری یا شهر الکترونیک فعالیت خود را با ارایه ابتدایی ترین خدمات بر شبکه اینترنت از طریق وب سایتهای طراحی شده آغاز می کند.

يکشنبه 5 دي 1389
سلامت نظام اداری در شهرداری ها

سلامت نظام اداری در شهرداری ها

(4)

بنظر اينجانب مي­توان از دو منظر شكلي و محتوايي به اين موضوع نگاه كرد. جنبه شكلي؛ رعايت قوانين و مقررات به معناي عام در تمام حوزه هاي فني، اداري و مالي بدون عنايت و توجه و حتي پرسش و كنجكاوي در زمينه نيّت و قصد واقعي قانونگذار و پرهيز از ورود به تفسير و تعبير قوانين و مقررات است.

يکشنبه 21 آذر 1389
سواد IT کشورمان رتبه 126 را در بین 131 کشور جهان دارد

سواد IT کشورمان رتبه 126 را در بین 131 کشور جهان دارد

(3)

سواد IT کشورمان رتبه 126 را در بین 131 کشور جهان دارد

پنجشنبه 15 مهر 1389
پاسخ به چند پرسش پیرامون اقدامات سازمان برای تحقق شهر و شهروند الکترونیکی

پاسخ به چند پرسش پیرامون اقدامات سازمان برای تحقق شهر و شهروند الکترونیکی

(4)

شروع هر تغییر عمده ای در جوامع و سازمان ها با مقاومت هایی همراه است که ناشی از عدم آگاهی مخاطبان از آینده و نتیجه تغییرات است. حرکت شهرداری تبریز در مسیر تحقق شهر و شهروند الکترونیک نیز ابهاماتی دارد که ذیلاٌ به اختصار به آنها پرداخته شده است...

پنجشنبه 15 مهر 1389
آموزش رایگان شهروند الکترونیکی

آموزش رایگان شهروند الکترونیکی

(5)

شهروند الكترونيك كسي است كه از حداقل دانش لازم درباره مفاهيم پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانايي برقراري ارتباط با اينترنت و ارسال و دريافت پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيك را دارد و همچنين اطلاعات‌، خدمات‌، كالاها و نرم افزارهاي مورد نياز خود را از طريق اينترنت جستجو مي‌كند.

دوشنبه 12 مهر 1389
مقدمه ای بر اولین آمارنامه شهرداری تبریز

مقدمه ای بر اولین آمارنامه شهرداری تبریز

(6)

عدم توجه به رويكرد علمي، زيرساختي و جامع به مقوله آمارهاي مورد نياز براي تحليل واقعيت هاي جامعه همواره به محلي براي بروز مناقشات بي سرانجام كارشناسي در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، عمراني و ... بدل شده است. اين امر در مقياس هاي خرد و كلان با تنوعي از مراكز تعريف كننده شاخص هاي آماري، فرصتي را براي توجيه هميشگي كاستي ها و تشديد ابهام در ارايه تصويري روشن و مقايسه اي  بين دوره هاي مختلف مديريت هاي ملي و محلي و دستگاهي در اختيار مديران و تحليلگران قرار داده است.

سه شنبه 29 تير 1389
آموزش های شهروند الکترونیک - راهبردی به حل معضلات شهری

آموزش های شهروند الکترونیک - راهبردی به حل معضلات شهری

(4)

مردم در طول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کنند که در اجرای هر کدام از این نقش‌ها وظایفی بر عهده دارند و در این میان، "شهروند الکترونیک" کسی است که توانایی انجام این وظایف و ایفای نقش‌های متفاوت درطول زندگی را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد.
شهروند الکترونیک باید بتواند از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT برخوردار بوده، توانایی برقراری ارتباط اینترنتی، ارسال و دریافت پیام های الکترونیکی از طریق پست الکترونیک Email را داشته و همچنین اطلاعات، خدمات، کالاها و نرم افزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جست و جو کند.

پنجشنبه 10 تير 1389
بانك اطلاعات مركزي شهرداري تبريز

بانك اطلاعات مركزي شهرداري تبريز

(4)

شهرداريها  نيز كه به عنوان بزرگترين دستگاههاي خدمات رسان عمومي غير دولتي در ايران شناخته شده اند، روزانه حجم بسيار وسيعي از فعاليت ها و اقدامات را در حوزه هاي شهرسازي، فني- عمراني- خدمات شهري، حمل و نقل، فرهنگي- اجتماعي و ... انجام مي دهندو تحقق همه موراد فوق مستلزم داشتن اطلاعات لازم از شهر و شهروندان بوده و انجام خدمات در حوزه هاي ياد شده منجر به توليد يا باز توليد حجم بسيار زيادي از اطلاعات مي گردد.

يکشنبه 16 خرداد 1389
اقتدار اطلاعات در تصمیم گیری های مدیریت شهری

اقتدار اطلاعات در تصمیم گیری های مدیریت شهری

(22)

به عنوان اولین سئوال ، فکر میکنید هدف نشریه نظام رایانه از برگزاری یک مصاحبه با مهمترین فرد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تبریز چه چیز میتواند باشد . یا به عبارتی مهمترین دلیلی که میتواند حضور من را جهت مصاحبه با شما توجیه کند به نظرتان چیست؟
بین ارکان صنفی فناوری اطلاعات در استان و شهرداری تبریز زمینه ای به وجود بیاید تا همکاری شهرداری با این مجموعه گسترده تر و فعال تر گردد تا در نهایت بهترین کیفیت خدمات به دست شهرداری و شهروندان برسد زیرا اعتقاد بنده بر این قاعده استوار است که
سوی طرفین در راستای همکاری های فیمابین ، سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز قادر خواهد بود نیازهای فنی و اطلاعاتی سایر استانهای همجوار را نیز تحت پوشش قرار دهد. این موضوع میتواند تا قسمتی دلیل حضور شما را نیز توجیه نماید....

جمعه 15 آبان 1388
چگونه فکر می کنیم؟

چگونه فکر می کنیم؟

(4)

این داستان را چند سال پیش، یكی از دوستان به نام ..............، معلّم ریاضی و دارای مدال نقره جهانی در مسابقات ریاضی برایم تعریف كرد:
یك دانشجو برای ادامه تحصیل و گرفتن دکترا همراه با خانواده اش عازم استرالیا شد. در آنجا پسر كوچکشان را در یک مدرسه استرالیایی ثبت نام کردند تا  او هم ادامه تحصیلش را در سیستم آموزش این کشور تجربه کند.

شنبه 28 شهريور 1388
چارچوب کلی پروژه های مبتنی بر GPS و AVL در شهرداری تبریز

چارچوب کلی پروژه های مبتنی بر GPS و AVL در شهرداری تبریز

(4)

سازمان آمار و فناوري اطلاعات در اسفند ماه سال گذشته اقدام به انتشار آگهي شناسايي پيمانكاران فعال در زمينه ياد شده نمود كه در مهلت مقرر، تعداد 21 شركت مدارك خود را ارسال نموده اند.
از آنجاييكه نحوه اقدام در خصوص انتخاب شركت، رابطه مستقيم با وزن ريالی پروژه پيدا مي كند، قطعاً رهنمودهاي حضرتعالي براي انتخاب يكي از شيوه هاي رايج: مناقصه آزاد، مناقصه محدود، ترك تشريفات و ... بسيار راهگشا خواهد بود.

دوشنبه 8 مهر 1387
چالش هاي كنوني و فناوري اطلاعات و ارتباطات

چالش هاي كنوني و فناوري اطلاعات و ارتباطات

(4)

ارائه به بيست و چهارمين نشست شوراي راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداريهاي كلانشهرهاي كشور در تبريز 29 و 30 خرداد 1387

پنجشنبه 30 خرداد 1387