شنبه 15 آذر 1404
تاریخ : يکشنبه 8 آذر 1383
کد 57

بايدها و نبايدها در برنامه و بودجه انفورماتيكي شهرداري ها

سازمان هاي فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف ساماندهی و تمرکز فعالیت های رایانه ای شهرداری ها و بر مبنای دستیابی به اهداف 13 گانه مندرج در اساسنامه با محوریت استقلال حقوقی, خود اتکایی و خود کفایی مالی تاسیس گردیده اند. تنظیم و تصویب این اساسنامه در چارچوب برنامه های کشوری در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و از ضرورت های دولتی رویکرد متمرکز و هدفدار برای برخورداری از مزیت های علوم انفورماتیک در جهت تحقق مدیریت واحد شهری, طرح تکریم مردم و بهبود روش های اجرای ارایه خدمات به مردم تبعیت می نماید.

سازمان هاي فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف ساماندهی و تمرکز فعالیت های رایانه ای شهرداری ها و بر مبنای دستیابی به اهداف 13 گانه مندرج در اساسنامه با محوریت استقلال حقوقی, خود اتکایی و خود کفایی مالی تاسیس گردیده اند. تنظیم و تصویب این اساسنامه در چارچوب برنامه های کشوری در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و از ضرورت های دولتی رویکرد متمرکز و هدفدار برای برخورداری از مزیت های علوم انفورماتیک در جهت تحقق مدیریت واحد شهری, طرح تکریم مردم و بهبود روش های اجرای ارایه خدمات به مردم تبعیت می نماید.
با الهام از سیاست گذاری های متمرکز دولت در امر توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا), چارچوب های اجرایی و هزینه های این موضوع در قالب دستورالعمل ها و مصوبات هیات محترم دولت قابل اشاره است که در آن به اختصاص حداقل 2% بودجه دستگاه ها به موضوع انفورماتیک تاکید شده و روش های انجام آن نیز ارایه شده است. در این زمینه برخورداری از حداکثر 50% کمک های دولتی برای طرح های ارایه شده به شرط تقبل 50% هزینه توسط خود دستگاه مجری پیش بینی شده است.
متاسفانه علی رغم ارایه خط مشی و سیاست های کلان و موضوعی از سوی اين سازمان ها در قالب طرح جامع انفورماتیک که در آن به ارایه راهکارهای علمی و اجرایی تحقق برنامه ها نیز پرداخته شده است, در زمان تدوین دستورالعملهای بودجه با تاکید بر روال سال های گذشته و بدون درک صحیح از تلاش ها و هزینه های انجام شده برای ایجاد و استقرار سازمان هاي فاوا, بودجه نویسی بر مبنای استقلال مناطق و سازمان ها انجام شده و بجای تعریف یک بودجه جامع و متمرکز برای سازمان و موضوع آن, به مناطق و سازمان ها اختیار داده شد, برای خود بودجه انفورماتیکی تنظیم نمایند.
ناگفته پيداست كه این امر از توان فکری مناطق خارج بوده و ناچاراً سازمان به ارایه پیشنهاد خود برای هر کدام از مناطق و سازمان ها و شهرداری مرکز در قالب یک برنامه و بودجه کلی مي پردازد و شهرداری نیز بر اساس آن اقدام به پیش بینی اعتبارات مربوطه در بودجه آنها مي نمايد.
در مرحله اقدامات اجرایی, مناطق با تشخیص خود به اولویت گذاری های پروژه ها و طرح های خود بر مبنای فشارهای شهرداری مرکز یا جو عمومی مدیریتی نمودند و توجه به اعتبارات انفورماتیکی شهرداری تبریز و مناطق به فراموشی سپرده مي شود. در نتیجه بخش اعظمی از بودجه سازمان فاوا که مشروط به اقدام شهرداری و مناطق و سازمان ها بوده عملاً تحقق نمي یابد. مثله کردن طرح و برنامه یکپارچه فعالیت های انفورماتیکی شهرداری و جدا کردن ((برنامه)) از ((بودجه)) از دستاوردهای این گونه نگرش شهرداری بوده است.
بخش دیگری از بودجه سازمان که بدون وابستگی قطعی به مناطق و سازمان ها در داخل خود سازمان برنامه ریزی شده بود (مثل فعالیت های مرتبط با نقشه و سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی), خوشبختانه توسط مناطق و سازمان ها اقدام شده و سازمان نیز به تعهدات خود عمل مي نمايد.
علی ایحال با اوصاف فوق, پیشنهاد قطعی سازمان مبنی بر نگرش جامع, یکپارچه و نظام مند و قابل پیگیری بودجه سازمان از طریق معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداري ها کماکان مطرح می باشد و وابسته نمودن تصمیم گیری های بنیادی در زمینه طرح های انفورماتیکی شهرداری به مبادی متفرق و گسیخته از هم راه با جایی نخواهد برد.
نتیجه: با عنایت به مطالب ذکر شده و تجربه عملی در اجرای برنامه و بودجه سازمان هاي فاوا, علی رغم کاستی های خود برنامه و بودجه که ناشی از نگرش مدیریت شهرداری و عدم وجود تجربه مفید قبلی در شهرداری ها در زمان تدوین آن بوده است, به نظر می رسد عدم تحقیق برنامه و بودجه سازمان هاي فاوا ناشی از بخشی نگری حوزه ها, مدیریت ها و مناطق مختلف شهرداری نسبت به امر زیر بنایی انفورماتیک و نقش آن در مدیریت شهرداری می باشد.
لذا عقلایی نخواهد بود که برنامه و بودجه انفورماتیک شهرداری ها را به عواملی چون خواست شخصی مدیریت منطقه یا میزان درآمد منطقه و یا نظر مدیریت حوزه خاصی از شهرداری وابسته نماییم .
این برنامه اساساً می باید به عنوان یکی از ارکان اصلی بودجه تلقی و به عنوان یک ردیف در بودجه شهرداری از سوی مدیریت ارشد شهرداری حمایت و عملکرد آن نیز از طریق بودجه سازمان فاوا کنترل گردد.
به سادگی قابل لمس می باشد که ارایه سرویس های انفورماتیکی به بدنه شهرداری به مانند تمام سرویس های اساسی دیگر نظیر آتش نشانی, ترافیک و ..., فارغ از موارد ذکر شده بصورت متمرکز و یکسان قالب اجرا است.
لذا پیشنهاد می گردد سازمان فاوا برای مناطق, شهرداری مرکز و دیگر سازمان های وابسته شهرداری برنامه اجرایی فناوری اطلاعات را تدوین و بودجه مورد نظر را مشخص نماید.
اجرای برنامه های پیش بینی شده نیز به صورت متمرکز از طریق سازمان و بر اساس هزینه های مندرج در بودجه آن خواهد بود. در این حالت علاوه بر اجرای یکپارچه برنامه و طرح های پیش بینی شده و اعمال مدیریت واحد به عوامل مختلف آن, نظارت عالی و کنترل های مناسب مدیریت ارشد شهرداری نیز در جهت طرح های انفورماتیکی عملی خواهد شد.830908-910306
 

 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 8 آذر 1383
  • ساعت 09
  • توسط مدیر سایت
نظرات شما
captcha refresh