ساليان درازي است كه شكاف بين آموزه هاي دانشگاهي در حوزه كامپيوتر با زير مجموعه هاي نرم افزار، سخت افزار و شبكه (و امروزه با عنوان های جديد "ICT "يا "IT") با واقعيت هاي عيني و ملموس فعاليت ها و پروژه هاي جدي انفورماتيكي بر پيكره اين موضوع سنگيني ميكند.
علمی که تو را کار برآید بطلب زان پیش که جان تو برآید بطلب
آن "نيست"، كه "هست" مينمايد، بگذار و آن "هست"، كه "نيست" مينمايد، بطلب
امروزه در تنگناي زمان از يك سو و محدوديت هاي پديدآمده در فرصت هاي شغلي و حوزه هاي مختلف دانش و كسب و كار از سوي ديگر، يافتن مسيرهاي كوتاه براي رسيدن به هدف از طريق كسب مهارت هاي ويژه و متناسب با نيازهاي بازار كار از اهميت استراتژيك برخوردار است. اين امر هم از سوي متقاضيان ورود به بازار كار كه عموماً فارغ التحصيلان دانشگاه ها هستند و فراتر از آن، از سوي مراكز آموزشي تخصصي مورد عنايت و توجه ويژه ميباشد. مراكز آموزشي تخصصي و حرفهاي براي حفظ بازار كار خود و ادامه حيات در عرصه رقابت جهت ارائه شيوه ها و ابزارهاي تخصصي كارآمد مجبور به ارتقاي توان علمي و مطابقت سرفصل هاي درسي خود با نيازهاي واقعي محيط هاي جدي كار هستند.
ساليان درازي است كه شكاف بين آموزه هاي دانشگاهي در حوزه كامپيوتر با زير مجموعه هاي نرم افزار، سخت افزار و شبكه (و امروزه با عنوان های جديد "ICT "يا "IT") با واقعيت هاي عيني و ملموس فعاليت ها و پروژه هاي جدي انفورماتيكي بر پيكره اين موضوع سنگيني ميكند. در حقيقت، حوزه آموزش علوم رايانهاي بدون عنايت به سطوح و كيفيت و كميت آموزش در دنياي پيشرفته و در سازگاري با جلوه هاي تكنولوژيكي و سخت افزاري دنياي IT كه اجباراً به عنوان يك پديده وارداتي در كشور ظاهر شده است، راه خود را ميپيمايند. حاصل امر، تربيت دانشجوياني است كه پس از فارغ التحصيلي، در همان مباني و مقدمات كامپيوتر در جا ميزنند و گويي سرفصل هاي منجمد و تاريخ گذشته موجود مانع از آن شده است تا اين دانشجويان با زبان هاي مطرح برنامه نويسي، یا متدولوژي هاي جديد تجزيه و تحليل نيازها و ابزارهاي پيشرفته طراحي و پياده سازي، حتي آشنايي مختصري بدست آورند.
در اين خلع بوجود آمده و عطش حادث شده در كسب و كار ديجيتالي كه حاصل استقرار كاربردهاي ICT در سطوح مختلف جامعه و از جمله حوزه عملياتي دولت الكترونيك ميباشد، بدون شك و ترديد رسالت مراكز آموزشي تخصصي بسيار سنگينتر جلوه مينمايد. فاصله بسيار زياد بين توانمندي هاي فارغ التحصيلان دانشگاه ها با دانش آموختگان مراكز تخصصي بهترين گواه بر نقش و جايگاه استراتژيك اين مراكز در تأمين نيازهاي نيروي انساني ماهر و پايه به كار است.