شنبه 15 آذر 1404
تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391
کد 45

کوچ کیفیت از آموزش های علوم رایانه در دانشگاه ها

ساليان درازي است كه شكاف بين آموزه هاي دانشگاهي در حوزه كامپيوتر با زير مجموعه هاي نرم افزار، سخت افزار و شبكه (و امروزه با عنوان های جديد "ICT "يا "IT") با واقعيت هاي عيني و ملموس فعاليت ها و پروژه هاي جدي انفورماتيكي بر پيكره اين موضوع سنگيني مي­كند.

علمی که تو را کار برآید بطلب        زان پیش که جان تو برآید بطلب
آن "نيست"، كه "هست" مي­نمايد، بگذار    و آن "هست"، كه "نيست" مي­نمايد، بطلب

 
امروزه در تنگناي زمان از يك سو و محدوديت هاي پديدآمده در فرصت هاي شغلي و حوزه هاي مختلف دانش و كسب و كار از سوي ديگر، يافتن مسيرهاي كوتاه براي رسيدن به هدف از طريق كسب مهارت هاي ويژه و متناسب با نيازهاي بازار كار از اهميت استراتژيك برخوردار است. اين امر هم از سوي متقاضيان ورود به بازار كار كه عموماً فارغ التحصيلان دانشگاه ها هستند و فراتر از آن، از سوي مراكز آموزشي تخصصي مورد عنايت و توجه ويژه مي­باشد. مراكز آموزشي تخصصي و حرفه­اي براي حفظ بازار كار خود و ادامه حيات در عرصه رقابت جهت ارائه شيوه ها و ابزارهاي تخصصي كارآمد مجبور به ارتقاي توان علمي و مطابقت سرفصل هاي درسي خود با نيازهاي واقعي محيط هاي جدي كار هستند.
ساليان درازي است كه شكاف بين آموزه هاي دانشگاهي در حوزه كامپيوتر با زير مجموعه هاي نرم افزار، سخت افزار و شبكه (و امروزه با عنوان های جديد "ICT "يا "IT") با واقعيت هاي عيني و ملموس فعاليت ها و پروژه هاي جدي انفورماتيكي بر پيكره اين موضوع سنگيني مي­كند. در حقيقت، حوزه آموزش علوم رايانه­اي بدون عنايت به سطوح و كيفيت و كميت آموزش در دنياي پيشرفته و در سازگاري با جلوه هاي تكنولوژيكي و سخت افزاري دنياي IT كه اجباراً به عنوان يك پديده وارداتي در كشور ظاهر شده است، راه خود را مي­پيمايند. حاصل امر، تربيت دانشجوياني است كه پس از فارغ التحصيلي، در همان مباني و مقدمات كامپيوتر در جا مي­زنند و گويي سرفصل هاي منجمد و تاريخ گذشته موجود مانع از آن شده است تا اين دانشجويان با زبان هاي مطرح برنامه نويسي، یا متدولوژي هاي جديد تجزيه و تحليل نيازها و ابزارهاي پيشرفته طراحي و پياده سازي، حتي آشنايي مختصري بدست آورند.
در اين خلع بوجود آمده و عطش حادث شده در كسب و كار ديجيتالي كه حاصل استقرار كاربردهاي ICT در سطوح مختلف جامعه و از جمله حوزه عملياتي دولت الكترونيك مي­باشد، بدون شك و ترديد رسالت مراكز آموزشي تخصصي بسيار سنگين­تر جلوه مي­نمايد. فاصله بسيار زياد بين توانمندي هاي فارغ التحصيلان دانشگاه ها با دانش آموختگان مراكز تخصصي بهترين گواه بر نقش و جايگاه استراتژيك اين مراكز در تأمين نيازهاي نيروي انساني ماهر و پايه به كار است.

 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 26 ارديبهشت 1391
  • ساعت 08
  • توسط مدیر سایت
نظرات شما
captcha refresh