شنبه 15 آذر 1404
تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1396
کد 22

تحول سازمانی- لوکس یا ضرورت

بالندگی جامعه در ابعاد متنوع زندگی از یک سو و بایدهای تکنولوژی و ابزارهای تسهیل کننده زندگی، سازمان های خدمت رسان ناگزیر از انطباق ساختارها و رویه های خود با نیازها و خواسته های مردم هستند. و اگرچه اجبار خدمات گیری، شهروندان را ملزم و مجبور به سر و کار داشتن با این سازمان ها می نمایاند و گرچه با تمام مشکلات و دشواری های رسوخ و رسوب کرده در فرآیند پاسخگویی این سازمان ها، شهروندان را تا حد غیر قابل وصفی آزرده خاطر می سازد
تردیدی نیست که در تمام کشورها، شهرداری ها از جمله قدیمی ترین و پیچیده ترین ساختارهای سازمانی محسوب می شوند. تعدد وظایف، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و گریزناپذیری تعامل بین شهروندان و شهرداری ها به شکل های مختلف بر این پیچیدگی ها دلالت دارد. ناشی از همین ویژگی ها است که فعالیت های روزمره، شهرداری ها را از نظر فراوانی فرآیندها و فراگردهای انجام کار، از تمامی نهادهای دیگر مدیریت شهری و خدمات اجتماعی متمایز می سازد. در این بین یک ویژگی دیگر تحت عنوان «قدیمی بودن» این دستگاه خدمات رسان، بر غامض بودن حل مشکلات و درک نقاط ضعف فعالیت های آن سنگيني می نمايد.
اساساً گذشت زمان، بسیاری از روش های انجام کارها را از یک نوع حقانیت و تردید ناپذیری انجام به همان شیوه پیشینیان برخوردار می سازد. در واقع میزان و تعداد دفعات انجام یک امر به سبك خاص، بر اعتبار آن افزوده و هرگونه تغییر در جهت اصلاح آن را با مشکلاتی همراه می نماید.
با این حال به لحاظ بالندگی جامعه در ابعاد متنوع زندگی از یک سو و بایدهای تکنولوژی و ابزارهای تسهیل کننده زندگی، سازمان های خدمت رسان ناگزیر از انطباق ساختارها و رویه های خود با نیازها و خواسته های مردم هستند. و اگرچه اجبار خدمات گیری، شهروندان را ملزم و مجبور به سر و کار داشتن با این سازمان ها می نمایاند و گرچه با تمام مشکلات و دشواری های رسوخ و رسوب کرده در فرآیند پاسخگویی این سازمان ها، شهروندان را تا حد غیر قابل وصفی آزرده خاطر می سازد و ...، به نظر مي رسد تنها راه نجات، تغییر در نگرش به روش های انجام کارها در سازمان های مرتبط با زندگی روزمره مردم بوده و باور اين نكته است كه قطعاً همیشه برای انجام یک کار، راه بهتری نیز وجود دارد!
حوزه هایی از دانش که این مسیر را پیش روی مدیران و کارشناسان قرار می دهند امروزه تحت عناوینی چون: "مهندسی مجدد"- "بهبود فرآیندها"- "بهینه سازی روش ها" و .... شناخته شده و نیازمندان و مشتاقان بسیاری پیدا نموده است. مستند سازی جزء به جزء فعالیت های سازمان، بررسی و مطالعه در وظایف و فلسفه وجودی سازمان، ترسیم خطوط کلی و شاهراه های نیل به اهداف سازمان، فهرست نمودن ابزارهای سخت افزاری(تجهيزات) و نرم افزاری(قوانین و مقررات) در اختیار سازمان، تحلیل روابط بین فعالیت ها و فرآیندهای انجام اموارت، یافتن اجزاء زائد و کم اهمیت فعالیت ها، حذف فعالیت های زائد و نهایتاً ارائه یک روندنمای(فلوچارت) صحیح و مبتنی بر ماهیت اصلی سازمان، از جمله اقدامات بایسته متولیان در مهندسی مجدد سازمان می باشد.
امروزه با در اختیار داشتن فرصت های بی بدیل ناشی از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که دریچه های امیدوار کننده ای به سوی هوشمندسازی تمام اجزای مدیریت شهری فراهم نموده است، با الهام از ضرورت بازنگری در رویه ها و روندها و با هدف اصل پنداشتن گریز از هرگونه بدیهی پنداری و مسلم و تغییر ناپذیر نماياندن افکار و اعمال پیشینيان، ضرورت تحولات سازمانی هرچه آشکارتر و مسیر پیمودن این راه بسی هموارتر گشته است.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 18 مهر 1396
  • ساعت 10
  • توسط مدیر سایت
نظرات شما
captcha refresh