گسترش و پيچيدگي سازماني مديريت شهري در ايران و حجم وسيع وظايف كه بر عهده اين ساختار نهاده شده است، الزام آور مهندسي مجدد در ساختار سازماني مديريت شهري می باشد. بهره مندي از فناوري هاي مناسب در اين زمينه، به ساده سازي فرآيندهاي موجود در سازمان و كاهش پيچيدگي و غلبه بر گسترش وظايف مديريت شهري خواهد انجاميد.
استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات از ابعاد گوناگون اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در مقوله مديريت شهري جاي بحث دارد. گسترش و پيچيدگي سازماني مديريت شهري در ايران و حجم وسيع وظايف كه بر عهده اين ساختار نهاده شده است، الزام آور مهندسي مجدد در ساختار سازماني مديريت شهري می باشد. بهره مندي از فناوري هاي مناسب در اين زمينه، به ساده سازي فرآيندهاي موجود در سازمان و كاهش پيچيدگي و غلبه بر گسترش وظايف مديريت شهري خواهد انجاميد. امروزه حوزه مديريت شهري سخت نيازمند اطلاعات و شناخت ميزان تاثير گذاري هر يك از اقلام اطلاعاتي در فرآيند برنامه ريزي، تصميم سازي و تصميم گيري است.
تلاش براي تامين ساز و كارهاي مناسب گردآوري و پردازش اطلاعات براي كاربرد مديران از طريق استفاده مناسب از متخصصان و ابزارهاي لازم فناوري اطلاعات، سرانجام به كانون اصلي اين تفكر يعني ايجاد سازمان هاي آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات انجاميده است. تعيين اهداف و رسالت اصلي اين سازمان نيز مبتني بر شناخت دقيق وظيفه و هدف سازمان بزرگ شهرداري و در يك سطح بالاتر، مديريت شهري مي باشد.
از نظر اقتصادي، مفهوم بهره وري در مديريت كه از اولين خروجي هاي استقرار نظام هاي نرم افزاري و فناوري ارتباطات و اطلاعات در شهرداري هاست، به عنوان شاخص موفقيت يا عدم موفقيت سازمان ها شناخته مي شود. اين شاخص بواسط افزايش كارايي، كاهش هزينه ها، كوچك شدن سازمان ها، كوتاه شدن فرآيندها و ساده شدن آنها قابل ارزيابي است.
از منظر اجتماعي نيز شهروندان آشنا به حقوق شهروندي و برخوردار از سطح دانش و كارآيي بالا، در استفاده از فناوري هاي روز اطلاعاتي و ارتباطاتي نگرش هاي جديدي به سازمان ها پديد آورده و بر شفاف سازي روابط اداري، تجاري، اجتماعي و كاهش دلسردي ها و فشارهاي اجتماعي منجر مي شود.
رويكرد به بهره مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات، سواي ظواهر نرم افزاري و سخت افزاري آن، يكي از شكاف هاي عميق ميان جوامع شمال و جنوب را پوشش مي دهد و آن جنبه هاي سرمايه گذاري فرهنگي و تسريع فرآيند شهري شدن(شهرگرايي) از طريق اجبارهاي تكنولوژيكي استفاده از ابزارهاي جديد براي انجام امورات و برقراري ارتباطات است. اين رويكرد بدليل گستردگي طولي و عرضي در جامعه تاثيرات عميق در شكل دهي شخصيت فرهنگي شهروندان داشته و در تمام شئون زندگي فردي و اجتماعي آنان نفوذ نموده، و به طور همزمان و مشترك به زبان واحدي در زندگي اجتماعي و فردي شهروندان تبديل مي شود.
هرگاه از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري به خوبي استفاده شود، علاوه بر كارآمدي و افزايش آرامش پويا و فعال شهروندان، به عدالت اجتماعي، عدالت در برخورداري ها از خدمات شهري و توسعه متوازن در سايه برقراري مشاركت واقعي شهروندان و مديران شهري منتهي خواهد شد.
در اين مسير، شهرداري كلانشهر تبريز با الهام از برنامه پنجساله استراتژيك خود و بر اساس مطالعات دامنه دار روي نقاط قوت و ضعف ساير كلانشهرهاي ايران و خارج از ايران بويژه اروپا و در شرايطي متفاوت از شرايط حاكم بر زمان تشكيل سازمان هاي خدمات كامپيوتري شهرداري هاي تهران، اصفهان، مشهد و ...، تصميم به نهادينه نمودن فعاليت هاي انفورماتيكي خود گرفت كه دانش انفورماتيك، بهره مند از ويژگي هاي برجسته ساير علوم به ويژه شهرسازي و ژئوماتيك، افق هاي وسيعي را پيش روي مديران شهرداري ها قرار داده و طرح جامع انفورماتيك را به مثابه ميثاق فني – مديريتي خود تدوين و تصويب نموده است.
رويكرد شهرداري تبريز از انسجام و به هم پيوستگي طرح جامع انفورماتيك با برنامه استراتژيك مجموعه شهرداري برخوردار بوده و پاي خود را بر سكوي برترين استاندارد شبكه هاي ارتباطي در جهان قرار داده است. از سوي ديگر پايه ريزي دو زير ساخت بنام هاي پروژه مميزي شهر تبريز و پروژه عظيم تهيه نقشه هاي پايه شهر تبريز در مساحتي بالغ بر 47194 هكتار را به عنوان اركان فني فعاليت هاي انفورماتيكي مد نظر و اقدام قرار داده است. شهرداري تبريز از اين رهگذر، آرمان استقرار سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي سازماني (Interprice GIS) را دنبال مي كند.
اتمام طراحي شبكه ساختيافته براي يازده ساختمان شهرداري، اتمام و بهره برداري از شبكه ساختيافته سه منطقه شهرداري، استقرار سيستم جامع شهرسازي، نوسازي و مشاغل در يك منطقه، استقرار سيستم هاي نوسازي و مشاغل در هشت منطقه، برنامه ريزي استقرار سيستم هاي املاك و درآمد و..... از جمله دست آوردهاي اين سازمان است.
سابقه اندك اين سازمان كه در كمتر از دو سال مراحل تدوين طرح، تصويب اساسنامه و طرح توجيهي در شوراي اسلامي شهر و وزارت محترم كشور را همراه با پي ريزي و شروع اقدامات اساسي فوق، طي نموده است بدون شك با الهام از تجربيات تلخ و شيرين ساير كلانشهر هاي كشور و پشتكار همكاران محترم اين سازمان ميسر گرديده، قابل ستايش است.